Egri hidak felújítása közbeszerzési eljárás keretében
5 db műtárgy felújítási kivitelezési munkái: Almári Eger-patak híd, Gólya utcai Eger-patak híd, Homok-Bajza utcai Eger-patak gyalogoshíd, Koszorú úti Farkasvölgyi-árok híd, Töviskes téri Eger-patak híd
Megrendelő: Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata
Kivitelező: RO-LY BAU Kft.
Építésvezető: Molnár Béla
Az Almári Eger-patak híd 3 nyílású, alépítménye monolit vasbetonból készült, a felszerkezete acél főtartókból, és fa kereszttartókból áll, járófelülete fapalló burkolatú, a leesés elleni védelmet fa korlátok biztosítják.
A 3 nyílású híd statikailag kéttámaszú tartók sorozata. A főnyílásban 2 db I 900-as szegecselt acél főtartó helyezkedik el, a melléknyílásokban pedig 2 – 2 db melegen hengerelt I 400-as acélgerenda. A felszerkezet ázása következtében az acélgerendákon megjelent korrózió tovább terjedésének megakadályozása érdekében az acéltartók tisztítása, mosása történt, majd a teljes acélszerkezet átvonó festésére került sor egy rétegben.
Az acélgerendákon rögzített 20/20 cm keresztmetszetű fa kereszttartók a folyamatos ázás és kiszáradás következtében károsodtak, ezért teljes cserére volt szükség. A rossz állapotú gerendák (kereszttartók) visszabontását követően új 20×15-ös tölgyfa gerendák kerültek beépítésre, egyes helyeken a meglévők mellé. A gerendák tűzgátló-, rovar- és gombaölőszerrel lettek átitatva, majd 2 rétegben vékonylazúr borítást kaptak.
A pályaburkolatot képező kétsoros 10 cm vastag, keményfapalló járófelület oly mértékben károsodott, hogy teherbírása hosszabb távon nem volt biztosítható, több helyen ideiglenesen meg is lett erősítve, ezért a teljes járófelületet cserélni kellett. A fapalló burkolat a korláttal együtt visszabontásra került. A hídpálya 24,0 m x 3,3 m felületű, változó hosszúságú pallókból áll, az új pályaburkolat 5×12-es keresztmetszetű tölgyfa pallókból áll, amelyet két sorban helyeztünk el, az eredeti elrendezés szerint, alul hosszirányba, a felső sorban pedig keresztirányba. A felszerkezeten a korlát főtartóját is megerősítettük, cseréltük.
A pályaburkolat felújításának elkészültével visszaépítettük az előzőleg leszerelt korlátszerkezetet. A 3,0 m széles kocsipályához fa korlátszerkezet tartozik. A fa korlátoszlopok a konzolos fa kereszttartókhoz kapcsolódnak. A pályaburkolathoz csatlakozó korlát felülettisztítása, mosása megtörtént, visszaépítéskor egyes szakaszait cseréltük. A talpgerendák teljes egészében cserélve lettek.
A Gólya utcai Eger-patak híd egynyílású, kéttámaszú, az alépítménye monolit vasbetonból készült, a felszerkezete monolit vasbeton lemez, a leesés elleni védelmet idomacélkorlátok biztosítják.
A híd járófelületét kisgépi és kézi erővel visszabontottuk: a felszerkezeten lévő öntött aszfaltburkolatot felvéstük, valamint az oldalszegélyen, továbbá a pályalemez alsó részén a laza, málló beton részeket leszedtük.
A 60 cm vastag monolit vasbeton lemez főtartó korrodált állapotú volt, valamint a lemez széleken– amely rövid konzolos kialakítású– súlyos beton és betonacél korrózió alakult ki. A lemezen alulról átázási foltok, meszes kiválások, illetve cseppkő képződések jelentek meg, amelyet a felülről leszivárgó csapadékvíz okozott.
A híd pályalemezének alsó részén a meglazult, károsodott betonfelületeket levéstük, majd felülettisztítást (homokszórást követően) a kilógó betonacélokat korróziógátló anyaggal passziváltuk, és a felületet PCC habarccsal bejavítottuk, majd B-3 sókorrózió védő bevonattal felületkezeltük. A pályalemez felső részén az öntött aszfaltburkolat eltávolítását követően, a felületét megtisztítottuk, betüskéztük, és 6,0 -7,0 cm vastag beton kiegyenlítő réteget építettünk rá. A beton járófelületet járható, UV álló B-5 sókorrózió elleni védőbevonattal láttuk el.
A pályalemez felső 20 cm széles rövid konzolja egyben szegélysávnak tekinthető. Ez a szerkezet legrosszabb, legsúlyosabban korrodált része, betonhiánnyal, kilátszó rozsdás betonacélokkal. A szegélyekről a laza, málló részeket eltávolítottuk, a felületét meghomokszórtuk, és a betonacélokat passziváltuk korrózióvédő anyaggal, majd az oldalzsalu építését követően a szegélyeket bebetonoztuk. A szegélyek oldalsó és alsó részét B-4, a felső felületét B-5 sókorrózió elleni védőbevonattal láttuk el.
A Homok-Bajza utcai Eger-patak híd egy kéttámaszú, egynyílású, acélgerendás felszerkezetű gyalogos híd, melynek alépítménye monolit vasbetonból készült, járófelülete jelenleg aszfalt burkolatú, a leesés elleni védelmet idomacélkorlátok biztosítják.
Hasonlóan az előző két hídhoz, elsőként a bontási és előkészítési munkálatokkal kezdtünk. A híd alapozása monolit vasbeton sávalap, a hídfők szintén monolit vasbeton szerkezetűek, a hídfők mindkét oldalán terméskő támfalak húzódnak. A felújítási munkák az alépítményeket nem érintették.
A főtartó 4 db I 400-as acélgerendából áll, amely 20×20 cm négyzet alakú gumi sarukon keresztül támaszkodik a hídfőkre. Az acélgerendákat a gerendavégeken illetve 1/3, és 2/3 gerenda hosszaknál laposacél kereszttartók merevítik.
Az acéltartók korrodált állapotúak, ezért a pályaburkolat elbontását követően az acélgerendákon megjelent korrózió továbbterjedésének megakadályozása érdekében a főtartókat megtisztítottuk, lehomokszórtuk. Az acéltartók végein a kereszttartók fölötti lemezeket kicseréltük, meghegesztettük. Újabb felülettisztítást követően a teljes felületet 3 rétegű korrózióvédő festéssel elláttuk.
A járószinten az aszfaltburkolat egyenetlen, néhol kiteknősödött volt, az alatta lévő, gerendákon elhelyezett acéllemez erősen korrodált, ezért mindkét réteget visszabontottuk. A hídnak nincs szigetelése. Az acélfőtartók felületkezelését követően, a 5×12 cm keresztmetszetű keményfa pallókat helyeztünk el a gerendákon, a Bajza utca felőli hídfővel párhuzamosan, amely a járófelületet biztosítja..
A hídon kétoldali, 1,50 m magas idomacél korlát található, a korlátoszlopok a szélső acélgerendákhoz hegesztéssel csatlakoznak. A korlátelemek épek, korlátpálca nem hiányzik, deformáció nem látható rajta, azonban rozsdásodnak. A korlátokat megtisztítottuk, lehomokszórtuk, majd az alapozóréteg felhordását követően még két rétegben lefestettük.
A jobb part felől, a szintkülönbség miatt a hídon való átjutáshoz lépcső és rámpa készült.
A monolit beton lépcső állapota közepes, betonfelületi hibák láthatók rajta, sóvédelmi bevonat nincs. A monolit vasbeton rámpa, egy réteg aszfalttal van burkolva. Aszfaltburkolaton kisebb hibák vannak. Az út felől a gyalogosok védelmére vasbeton támfal készült. A támfal teljes felülete falfirkákkal borított.
A hídfelújítás során a lépcső és rámpa melletti betontámfalak felületét megtisztítottuk a falfirkáktól, lehomokszórtuk, majd B-3 sókorrózió elleni védőbevonattal felületkezeltük. A lépcső felületét megtisztítottuk, lehomokszórtuk, lokálisan PCC habarccsal javítottuk az érintett részeket, majd B-5 sókorrózió elleni védőbevonattal láttuk el a felületét. A rámpához csatlakozó acélkorlátot szintén lehomokszórtuk, majd háromrétegű mázolással elláttuk a felületét.
A Koszorú úti Farkasvölgyi-árok híd két támaszú, egynyílású, előregyártott FT hídgerendákkal együttdolgozó monolit vasbeton lemez híd. A járdaszegélyek beton burkolatúak, a kocsipálya aszfaltozott. A leesés elleni védelmet idomacél korlátok biztosítják.
A vasbeton hídfők szerkezeti állapota megfelelő, felületükön azonban látszódik a zsaluzat lenyomata és a vízszines munkahézagok. A vasbeton falon ázás következtében meszes kiválások láthatóak, egy-két helyen a betonfedés is lefagyott, továbbá falfirkák találhatóak rajta. A monolit vasbeton szárnyfalak a hídfő felmenőfalához sarokmereven csatlakoznak, a hídtengellyel párhuzamosak, alátámasztják, illetve együttdolgoznak a konzolos járdaszegéllyel. A szárnyfalak a vízszintes munkahézagon keresztül szintén áznak.
A felújítási munkák során a betonfelületek javítása és a javítóanyag felhordása előtt a felületeket homokszórással megtisztítottuk a laza málló, táskás részektől, és minden szennyeződéstől. A táblásan felmálló részeket fúró-véső kalapács segítségével leszedtük, és foltszerűen a javítandó felületeket lecsiszoltuk. A betonfelületek hibáit kiterjedésétől függően egy vagy több rétegben PCC betonjavító habarccsal kijavítottuk, a hídfők és szárnyfalak közötti hézagokat lezártuk. A felület egyenetlenségeinek helyreállítására simítóhabarcsot alkalmaztunk, ezt követően sókorrózió elleni védőbevonattal láttuk el a felületet. (B-4)
A híd felszerkezetét 25 cm talpszélességű FT hídgerendákkal együttdolgozó monolit vasbeton lemez alkotja. A pályalemezt alulról nem lehet látni. Az oldalfelület erősen átázott, vélhetően klorid szennyezett is. Az FT hídgerenák a széleken átáznak, az alsó felületen megjelent a cseppkő is.
A gerendák felületét oldalról és alulról homokszórással megtisztítottuk. A sérült részeket lokálisan PCC habarccsal bejavítottuk. A gerendák szélső és alsó felületét B-3 sókorrózió elleni védőbevonattal elláttuk.
A híd korábbi szigetelése vélhetően bitumenes lemez szigetelés volt, az átázások következtében az állapota már nem volt megfelelő, ezért cserére szorult.
A hídon meglévő idomacél korlátok egyes korlátpálcái kissé deformáltak, de a korlát cserére még nem szorul. A korlátok felületét homokszórással és csiszolással megtisztítottuk, majd az alapozó réteg felhordását követően még két rétegben lefestettük.
Az aszfaltburkolat visszabontását követően, a meglévő hídszigetelést a szigetelést védő betonnal együtt eltávolítottuk. A pályalemezen a szigetelés fogadására alkalmas felületet hoztunk létre, a pályalemez kiegyenlítése PCC habarccsal történt. Kellősítés után a 2 rétegű modifikált bitumenes lemezszigetelést (mBL) készítettünk, a szigetelést levezetve egészen a kiegyenlítő lemezeke, 1,5–1,5 m-re. Majd keresztszivárgót építettünk a kiegyenlítő lemezek végeinél.
A Töviskes téri Eger-patak híd két támaszú, egynyílású, előregyártott hídgerendákkal együtt dolgozó monolit vasbeton lemez híd. A járdaszegélyek beton burkolatúak, a kocsipálya aszfaltozott. A leesés elleni védelmet idomacél korlátok biztosítják.
A híd főtartó szerkezete 90 cm magas EHGE hídgerendák + 20-25 cm vastag gerendákkal együtt dolgozó monolit vasbeton lemez alkotja. A hídgerendák alapvetően jó állapotban vannak, néhány alsó övlemezén kis korróziós foltok, egy-egy tartó alsó öv szélén élletörés keletkezett.
A gerendák felületét oldalról és alulról homokfúvással megtisztítottuk. A látszó betonacélokat korróziógátló bevonattal lekezeltük. A gerendák szélső és alsó felületét B-3 sókorrózió elleni védőbevonattal elláttuk.
A hídon mindkét oldali járdaszegélyt visszabontottuk, és helyére új monolit vasbeton szegélyeket építettünk. Az elkészült szegélyeket belső és felső felületét B-5 sókorrózió elleni védőbevonattal, a külső szélét B-4 sókorrózió elleni védőbevonattal láttuk el. A szegélyek és pótszegélyek csatlakozásánál bevágással utólagos hézagképzést készítettünk, melyet rugalmas hézagkitöltő anyaggal kiöntöttünk.
A kocsipályán, valamint előtte-utána 5- 5 méteren – félpályánként- az aszfaltburkolat felső rétegét (a kopóréteget) visszabontottuk, majd új, 4 cm vastag hengerelt aszfaltburkolatot építettünk, valamint a szegélyek mellett új, 8 cm vastag öntött aszfaltsáv (leiszni) készült. Az elkészült burkolaton utólagosan irányított repedésvonalakat képeztünk, a hídvégeken, valamint a kiegyenlítő lemezek végein megvágtuk az aszfaltburkolatot, és az így keletkezett rést rugalmas, bitumenes hézagkitöltő anyaggal kiöntöttük.
A hídon található idomacél korlátok jó állapotúak voltak, a korlátelemek hiánytalanul megvannak, a kormánypálcák nem deformáltak. A korlátok felületét homokszórással és csiszolással megtisztítottuk, majd az alapozó réteg felhordását követően még két rétegben lefestettük.